Vo štvrtok 5. januára uplynie 90 rokov od začiatku výstavby mosta Golden Gate v San Franciscu.
Obyvatelia San Francisca desaťročia nabádali k vytvoreniu spojenia ich
rozrastajúcej sa metropoly so susednými mestami cez úžinu Golden Gate. S
postupne rozvíjajúcou sa automobilovou dopravou bolo potrebné konať, no
keď v roku 1921 americký stavebný inžinier Joseph Baermann Strauss
predložil svoj návrh monumentálnej stavby, dočkal sa len opatrných
reakcií.
Pochybnosti vyvolával projekt svojou odvážnosťou, pretože dĺžka rozpätia
mosta bola viac ako dvojnásobná oproti všetkým dovtedy existujúcim
mostom. Išlo teda o technický unikát. Plán sa tiež stretol s ostrým
odporom mnohých podnikateľských a občianskych lídrov, ktorí tvrdili, že
most bude brániť lodnej doprave, naruší prírodné krásy Sanfranciského
zálivu a neustojí ani zemetrasenie, aké San Francisco ochromilo v roku
1906.
Napriek dlhotrvajúcim sporom sa napokon 5. januára 1933 začalo s
výstavbou Golden Gate Bridge. Išlo o mimoriadne náročný projekt, pretože
stavitelia museli napríklad zápasiť s búrlivými prílivmi a odlivmi či s
častými búrkami a hmlou.
Práve pre nepriazeň počasia došlo 14. augusta 1933 ku kolízii nákladnej
lode, ktorá narazila do mostného piliera a vážne ho poškodila. Odborníci
sa museli popasovať aj s problémom odstrelu horniny pod hlbokou vodou,
aby mohli osadiť základy odolné voči zemetraseniu. Robotníci sa počas
vyše štyroch rokov výstavby Golden Gate Bridge dostali do veľmi
nebezpečných situácii.
Čiernymi písmenami sa však do histórie výstavby mosta zapísal 17.
február 1937, keď kvôli zlyhaniu ochrannej siete, ktorá sa pod ťarchou
lešenia prepadla, zomrelo 10 mužov. Ďalší ľudský život vyhasol, keď
jeden z pracovníkov nešťastne spadol. Celkovo si teda nešťastia v
priebehu stavebných prác vyžiadali 11 mŕtvych.
Most oficiálne otvorili pre chodcov 27. mája 1937. Nasledujúci deň
americký prezident Franklin Delano Roosevelt prostredníctvom telegrafu z
Bieleho domu oznámil, že Golden Gate Bridge je otvorený pre autá a
rovnako aj pre zvyšok sveta.
Po dokončení bol Golden Gate Bridge, ktorý charakterizuje štýl Art Deco,
najvyšším a najdlhším visutým mostom na svete. Celková dĺžka mostu je
2737 metrov, teda takmer tri kilometre. Prvenstvo si udržal až do roku
1964, keď v New Yorku sprístupnili Verrazano–Narrows Bridge, ktorý vedie
ponad prieliv The Narrows a spája newyorské mestské časti Staten Island
a Brooklyn.
Oranžovú farbu s červenkastým odtieňom, ktorou je ikonická stavba
natretá vybrali jednak preto, aby zapadla do okolitej prírodnej scenérie
a tiež kvôli tomu, aby bola pre lode dobre viditeľná v hmle.
Legendárny oceľový Golden Gate Bridge je veľmi obľúbený medzi turistami
a cyklistami a je tiež lákadlom pre bežcov. Ročne sa po ňom prepraví
približne 40 miliónov vozidiel.